Szlak Niebieski Zbaąszyń - Kopanica

dostępna pod adresem

www.naszlakach.pl

Szlak Niebieski

Skrócony opis: Szlak ten jest odcinkiem najdłuższego szlaku nizinnego w Polsce rozpoczynającego się , a kończącego się . Szlak wiedzie wzdłóż zachodniego brzegu Obry. Na trasie liczne jeziora. Opis szlaku nie jest wiernym odzwierceidleniem szlaku w terenie. Moim zamysłem było odtowrzenie szlaku jaki pierowtnie był wytyczony tj. przebiegającym w najbliższym sąsiedztwie jezior i rzeki. Taki był przebieg szlaku w latacg 90'tych. Obecnie przebieg szlaku jest nieco inny.

Pliki do nawigacji: (instrukcja używania nawigacji)

GPX   PLT

Statystyki trasy

Długość trasy:

Drogi asfaltowe: :16.3 km (63 %procent całej trasy)

Drogi Gruntowe: 9.4 km (37 % procent całej trasy)

Obszary leśne: 8.1 km (32 % całej trasy)

Obszary bezleśne: 17.6 km (68% całej trasy)

Atakcje turystyczne:

Utrudnienia: Kręty przebieg szlaku, łatwo jest zgubić szlak. Zalecane używanie nawigacjii.  Teren trudny; głownie dróżki nadjeziorne

0.0 Zbąszyń - Łazienki

Podróż szlakiem rozpoczynamy przed plażą miejską w Zbąszyniu na tzw. Łazienkach. Rozpoczyna się tutaj drózka rowerowa - promenada biegnąca wzdłuż jeziora Zbąszyńskiego. Rozpoczynamy podróż dróżką rowerową, mając jezioro z lewej strony

Ośrodek Wędkarski

Mijamy po lewej ośrodek wędkarski

Mostek

Dróżka rowerowa przecina niewelki ciek wodny. Za mostkiem rozpoczyna się szpaler drzew. Pomiędzy którym wędrujemy, część drzew ma ciekawe kształty

Skrzyżowanie z drogą asfaltową

Przekraczamy drogę asfaltową prowadzącą do ośrodka wypoczynkowego Dąbki

Obszar kopapnki kredy jeziornej

Wjeżdzamy na obaszar pokopalniany. W latach 90-tych była wydobywana w tym miejscu kreda jeziorna. Obecnie obszar zatopiono, Dróżka rowerowa biegnie krawędzą zalanego wyrobiska

Budynek Kopalni

Mijamy z prawej strony budynek należacy do kopalni. Dróżka rowerowa biegnie prosto, wznosząc się pod górę. Przed nami widoczne zabudowania wsi Nądnia, która stanowi cel podróży

Nądnia

Docieramy do wsi Nądnia. Na skrzyżowaniu z drogą asfaltową skęcamy w lewo

Kużnia

Po prawej stronie mijamy zabytkową kużnię,

Koniec Nądni

Opuszczmy obszar Nądni

Zjazd z asfaltu

Docieramy do lasu, przy drugiej polnej drodze skręcamy w lewo na drogę gruntową

Dębowa Alejka

Wędrujemy lasem , po klikuset metrach z prawej strony rozpoczyna się łąka. W pewnym momencie droga skęca w prawo na ładną alejkę dębową

Opuszczenie szlaku

Dociermay do miejsca w którym szlak niebieski skęca w lewo i dociera do brzegu jeziora. Wzdłuż jeziora szlak prowadzi bardzo zarośniętą ścieżką rybacką, średnia ruchu na rowerze po takim terenie nie przekracza 5 km/h. Zdecydowanie lepiej jest pozostać na drodze i nie skręcać w lewo.

Uprawy Leśne

W lesie możemy obserwować pozostałości okopów z czasów II Wojny ŚwiatowejPolna droga wyprowadza nas do leśnego młodnika. Na skrzyżowaniu dróg skęcamy w prawo

Wzdłuż młodnika

Wędrujemy wzdłuż młodnika. Gdy młody drzewostan się kończy pojawia się droga w lewo z której korzystamy.

Powrót na szlak

Z lewej strony powracają do nas oznakowania szlaku

Droga do ośrodka wypoczynkowego

Droga polna wiedzie w doł. Na tym odcinku można osiągnąc dużą predkość, ale należy zachować szczególna ostrożność. Szlak przecina uczęszczaną drogę do ośrodak wypoczynkowego Relax. Nie uważny rowerzysta może zderzyć się z samochodem.

Sket w lewo

Szlak skręca w lewo z polnej drogi na wąśką dróżkę

Nowa Wieś Zbąśka

Wyjeżdzamy z lasu na obaszar Nowej Wsi Zbąskiej. Jescze przed zabudowaniami skęcamy w lewo (uwaga brak znaku ! ) i znów zagłębiamy się w las

Wąwóz

W lesie rozpoczyna się niewelki wąwóz, szlak prowadzi prawą krawędzią wąwozu.

Garaże

Wyjeżdzamy z lasu i odrazu skecamy w prawo w stronę garaży. Za garażami skręcamy w prawo na polną drogę.

Stacja Transformatorowa

Wędrujemy pod górę. Przy stacji transformatorowej skręcamy w lewo

Asfalt

Wyjęzdzamy na drogę asfaltową

Pałac

Po lewej stronie w parku nad jeziorem wznosi się pałac. Dawniej szlak przebiegał tuż obok pałacu poprzez park. Obecnie gdy teren znajduje się w prywatnych rękach, dostępu broni brama, a tablice informują o zakazie wstępu. Należy pojechać trochę dalej asfaltem i po zakończeniu się ogrozdzenia wypatrywać scięzki prowadzącej w lewo nad jezioro. Scieżka zanjduje się tuż przy tablicy informującej o końcu wsi.

Zjazd Scieżką nad Jezioro

Scieżka prowadzi stromo w dół nad jezioro, po czym skręca ostro w prawo, dość niebezpieczy zjazd gdyż w pore nie wyhamowanie może zakończyć się kąpielą w jeziorze.

Scięzka nadjeziorna

Scieżka prowadzi tuż nad jeziorem, przy powalonych  dzrezwach, można przejechać pod nimi lub też objechać bokiem.

Stanica Wędkarska

Po lewej stronie pojawiają się domki stanicy wędkraskiej. Jedziemy wzdłuz płotu aż do drogi polnej na której skręcamy w lewo.

Nowa Wieś

Docieramy do zabudowań nowej wsi. Dojeżdzmy do drogi asfaltowej, na której skręcamy w prawo, po czym ostro podgóre kierujemy się do centrum wsi

Nowa Wieś Skrzyżowanie

W centrum wsi na skrzyżowaniu skręcamy w prawo

Nowa wieś - koniec Zabudowań

Opuszczamy Nową Wieś, kończy się asfalt rozpoczyna się nieco uciążliwa, z uwagi na piaski droga. Szlak na odcinku kilometrów monotonny wiedzie lasem. Dawniej szlak schodził nad jezioro, jednak obecnie dojście nad jezioro jest niemożliwe, gdyż okoliczne tereny zostały sprzedane prywatnym inwestorom i co kawałek napotykamy tabliczkę z informacją o zakazie wstępu.

Grójec Wielki

Dociermay do zabudowań wsi Grójec Wielki. Większa cześć zabudowań jest zlokalizowana na połwyspie po prawej. Docieramy do skrzyżowania z drogą asfaltową, którą przekraczamy i w dalszym ciągu wędrujemy drogą polną.

Grójec Wielki - Koniec

Opuszczamy Grójec. Tuż za obszarem zabudowanym rozpoczyna się las.

Leśna poręba

Docieramy do obszaru na którym nastąpiła wycinka drzew. Szlak odchodzi w lewo w niewyrażną drogę polną

Rezerwat przyrody

Droga znów zagłębia się w las, po lewej stronie rozpoczyna się obszar mokradeł, za nimi widoczna kępa drzew, jest to rezerwat przyrody wyspa na jeziorze Chobienicjiej. Rezerwat stnaowi miejsce gniazdowania czapli siwej

Skręt w lewo

Docieramy do rozajazdu, na którym skręcamy w lewo.

Brzeg jeziora

droga którą się poruszamy prowadzi nas nad brzeg Jeziora chobienickiego. Jedziemy wzdłuż wschodnego brzegu tego jeziora

Pomnikowy dąb

Przejeżdzamy obok dębu, który osiągnął pomnikowe rozmiary

Przesmyk

Docieramy do ładnej polany, z której możemy dostrzec przesmyj pomiędzy Jeziorem Chobienickim a Jeziorem Wielkowiejskim. Z polany skręcamy w prawo.

Łąki

Docieramy do obszaru podmokłych łąk. Tutaj szlak niebieski skręca w prawo i prowadzi do Wąchabna, omijając  niebezpieczne tereny . Dawniej szlak prowadził w lewo przez ciekawe tereny jednak drogi prawie zarosły i prze to przebieg szlaku stał się niebezpieczny gdyż prowadził nikłymi drogami przez pasy mokradeł.  Tak więc szlak niebieski prowadzi w prawo pasem łąk.